En last but not least: het geopperde idee is een jaar later nog steeds geen realiteit. Terwijl de oplossing volgens mij relatief simpel gerealiseerd kan worden. Al met al valt de score niet bijzonder positief uit. En dat heeft me aan het denken gezet.
Op social media staren we ons vaak blind op cijfers. Hoe vaak hoor je niet: “WTF, meer whatsapp number list dan x aantal likes!”, “Dat zijn veel felicitaties!” en “Hoe komt die persoon aan zoveel volgers?” De meesten van ons doen er bewust, of onbewust toch aan mee. Gelukkig wordt steeds vaker duidelijk dat dit allemaal maar relatief is.
En ook in de tijdlijn op LinkedIn zie ik een kentering. Zo hebben de zogenoemde LION’s (LinkedIn Open Networkers) – of zoals ik het noem, Connection Collectors – niet meer het bereik van weleer. Er lijkt namelijk een paar maanden geleden een aanpassing te zijn gedaan in het LinkedIn-algoritme. Hierdoor wordt er nog meer gekeken naar relatief engagement, dan naar absolute aantallen. Waar voorheen mijn tijdlijn werd gedomineerd door mensen met bizar grote volgersaantallen (ik noem bijvoorbeeld een Michaela Alexis of Josh Fechter), lijkt dit bereik nu beter gedoseerd. Althans, dat is mijn ervaring.
Ben jij wel eens viral gegaan? Wat leverde jou dat op? En zie je ook veranderingen in je tijdlijn?